fonts — How to use cyrillic/russian with sciposter? — TeX
I agree with the other answers that you are better off using modern fonts and Unicode when you can, and legacy 8-bit formats from last century when you have to. For a conference poster that you are printing out yourself, there is no reason that you have to. You’re free to use whatever technology you prefer.
That having been said, the cause of your problem is that sciposter
sets the font family to phv
(Postscript Helvetica). Since this doesn’t support the T2A encoding, you get several error messages similar to
LaTeX Font Warning: Font shape `T2A/phv/m/n' undefined (Font) using `T2A/cmr/m/n' instead on input line 112.
That is, since your document class selected a font that doesn’t support the T2A font encoding for Cyrillic, LaTeX substitutes the default font, Computer Modern Roman, in medium weight. This can at least display the correct language.
To fix this without breaking compatibility with PDFTeX, load a Helvetica clone that does support the T2A encoding, such as Nimbus Sans 2015.
\usepackage{nimbussans}
A MWE:
\documentclass{sciposter} \usepackage{lipsum} \usepackage{epsfig} \usepackage{amsmath} \usepackage{amssymb} \usepackage{multicol} \usepackage{graphicx,url} \usepackage[T1,T2A]{fontenc} \usepackage[russian]{babel} \usepackage{nimbussans} \usepackage[utf8]{inputenc} % The default since 2018 \newtheorem{Def}{Definition} \definecolor{BoxCol}{rgb}{0.9,0.35,0.15} \usepackage{colortbl} %Farbe in Tabellen \usepackage{tabularx} %Zeilenumbruch in Tabelle \newcommand{\imsize}{0.45\columnwidth} \title{From voids to quasars - the role of environment in cosmology} \author{N. Nescio and O. Normalverbraucher and S. Else} \title{Miscellaneous Anomalies \\ A Guide for the Utterly Confused} \institute{Institut für Tetrapilotomie und Zigeunerische Urbanistik\\} \leftlogo[1]{{example-image-a}} \rightlogo[1]{{example-image-b}} \conference{99. Annual Conference on Impossibilita} \begin{document} \maketitle \rule{\textwidth}{2mm} \begin{multicols}{3} \begin{abstract} Лорем ипсум долор сит амет, ессе алтерум интерессет нец не, сеа те чоро дицерет феугиат.Пер еа оффендит суавитате. Лаореет анциллае инвидунт цу хас, ут меис мандамус еос, цум те солет опортере диссентиунт. Не меа игнота персиус ехпетендис. Цу вис яуем партем, ест ан амет репримияуе дефинитионес. Не яуи саперет праесент, не сед цлита тибияуе молестие. Не перицула диссентиет цомпрехенсам вис, ест ин солум лаореет нолуиссе. Не воцибус перципитур меа. Ребум ехерци пробатус еа вис, ин елеифенд хендрерит цум, вел не афферт граеци сигниферумяуе. Тациматес партиендо цум ет, ут вел аутем омиттам. Еу яуо хомеро интеллегебат. Сед ан яуас иусто абхорреант. Интегре елаборарет хис ех, сед цаусае инсоленс ратионибус те. Ет дицунт елигенди цонцлусионемяуе нам. Яуас аццусам еос ут, вел мунди инимицус ин. Ут аетерно медиоцрем вел, еум яуод елецтрам еу. Нец номинави тинцидунт цу, ет фабулас яуалисяуе патриояуе еам. Мутат анимал инсоленс еи сед, долорем анциллае диссентиет ет еос, яуот тантас адверсариум вих ин. Те ферри вениам опортеат еум. Ипсум аугуе цонституам ад вих. Пер не долоре темпор, не еум еуисмод сингулис.Вих цу иллуд аццусата демоцритум, меи яуас облияуе реферрентур ат. Еос ад амет ерипуит репудиандае, дицта лаореет дигниссим ех мел, тимеам омиттам елаборарет при еа. Цу рецусабо торяуатос сит. Еи пурто тота муциус ест, усу лорем лудус путант еу. Но цибо модус лорем про, ад уллум нонумес пер. Афферт муциус инимицус ад сит. Еи воцент детерруиссет пер, ан ест темпор цонсететур. Еам елит регионе ут, яуо еиус видит виртуте ад, усу ан реяуе саперет сингулис. Те мунди перицулис ехпетендис меа, усу те новум рецусабо ассентиор, цибо опортеат еа нам. Яуем тинцидунт меи ид. Ад хас цоммодо аетерно интерпретарис. Фугит инани бонорум ет пер, ут оффициис аццусамус цонсететур еос. Вис меис молестие ид, ид меа долоре цонтентионес, легере яуодси омнесяуе при ид. Амет вирис еи еум, нец еа мнесарчум нецесситатибус. Не еам персиус нострум торяуатос, но нец ерос дицат. Еним унум аудире ид мел, тале цивибус суавитате сед ат. Граецо интегре десерунт ан дуо, нусяуам яуаестио абхорреант но еос. Ерипуит маиестатис сеа ад, цум мутат десерунт ад, сеа тритани перицула волуптатибус ид. Про моллис ратионибус посидониум ад, аперири легимус яуи еу, нец легимус бландит ан. \end{abstract} \section{Intrinsic method} \textbf{\scshape Analogon to Circular Polarization}: two scattered coherent electron waves (wave vector transfers: $q_1$, $q_2$, $q_1\perp q_2$ or $q\,'_1$, $q\,'_2$, $q\,'_1\perp q\,'_2$) with a phase difference of $\pi/2$. \textbf{\scshape Setup}: see fig. \ref{fig_intrinsic}. \begin{itemize} \item proposed by Nelhiebel \cite{emcd_intrinsic} and used in prior EMCD-measurements\cite{emcd_nature,pd_rubino,pd_hurm}, \item mono crystalline sample as beam splitter, \item two Bragg reflexes with phase difference $\pi/2$ in the diffraction plane according to dynamic diffraction theory (see \cite{pd_rubino,pd_hurm}). \end{itemize} \textbf{\scshape Deficiencies}: \begin{itemize} \item signal low, \item resolution low (improved by convergent beam technique \cite{mcd_in_eels_2}), \item long duration of measurement. \end{itemize} \textbf{\scshape Needed Improvements}: \begin{itemize} \item higher intensity within \item small specimen area \item[$\Rightarrow$] focussed beams $\to$ STEM?! \end{itemize} \section{Twin Aperture} \textbf{\scshape Suggestion}: see fig. 2\,\mathrm{d}X},\;[a,\,b]: \mathrm{FWHM} \nonumber \end{eqnarray} \textbf{\scshape Optimum Parameter Set}: determined by brute-force method \begin{itemize} \item numerical calculation: $U$, FWHM and S/N for each parameter set, \item saving results in MySQL database $\to$ graphical evaluation: fig. \ref{fig_sql_1} and \ref{fig_sql_2} \item[$\Rightarrow$] \textbf{aperture}: maximum radius and minimum spacing %(see fig. \ref{fig_linescan}) \item[$\Rightarrow$] chosen parameters: Radius = $28.5\mu$m, Spacing = $60.7\mu$m, Phase shift = $0.57\pi$ \end{itemize} \begin{figure}[h] \begin{center} \includegraphics[width=\textwidth]{example-image-c} \end{center} \caption{weighting function $\Upsilon$ (for legend see fig. \ref{fig_linescan})} \label{fig_upsilon} \end{figure} \begin{multicols}{2} \tiny \bibliographystyle{plain} \bibliography{literature} \end{multicols} \end{multicols} \end{document}
In some cases, particularly documents where you must use both PDFTeX and a set of fonts that does not support your supplementary language, you might need to define a substitute font as a workaround. For example, to use the Noto fonts for Cyrillic in a document without changing any of the fonts for English, you might use:
\usepackage{substitutefont} \substitutefont{T2A}{\familydefault}{NotoSerif-LF} \substitutefont{T2A}{\sfdefault}{NotoSans-LF} \substitutefont{T2A}{\ttdefault}{NotoSansMono-TLF}
Gravity кириллица Cyrillic — Dinamo Typefaces
Skip to main contentDinamo 👄Video is loading …
Gravity Cyrillic
Gravity Cyrillic
- XXXX Compressed & Italic
- XXX Compressed & Italic
- XX Compressed & Italic
- X Compressed & Italic
- Compressed & Italic
- Extra Condensed & Italic
- Condensed & Italic
- SemiCondensed & Italic
- Normal & Italic
- Extended & Italic
- Expanded & Italic
- Wide & Italic
Features
BoOo0omm!
„Гравітацыя”
Sharp ј, ђ, б
јђб
Alt У & у
УуҰ
Square Dots
ЁЇёїї
Bulgarian Forms
извините → извинете
Alt М, Я & a
Я за
Мир
Alt 1
1%
Alt M
M → M
Serbian б
б → б
Alt &
& → &
Square Punctuation
„Кругла” пунктуація?
„Квадратна” пунктуація!
Hairline Punctuation
#/\- – —()[]〈〉‚„“”‘’«»‹›»‘
#/\- – —()[]〈〉‚„“”‘’«»‹›»‘
Raised Decenders
Кирилл и
Мефодий
Raised Lowercase
Кирилл и
Мефодий
Raised Everything
Кирилл и
Мефодий
Short Descenders
Кирилл и
Мефодий
About Gravity кириллица Cyrillic
About this typeface
Info
ABC Gravity is a one weight, 12 width headline typeface. Its many stylistic alternates allow for playful settings and super-compact title arrangements. Its initial skeleton was inspired by heavy grotesk typefaces from the ’60s and ’70s, which we worked to compress and stretch out into extreme widths. As a special addition to the font, we implemented features that allow you to arrange and modify the position of characters. You can make them jump over the baseline or hang from the top.
All of Gravity’s 12 styles can be used separately or packaged together as one Variable Font file. That means the output can be modulated seamlessly from XXXX Compressed to Wide.
To celebrate this step in Gravity’s release-journey, we also launched a new piece of Hardware. Take a look in our Hardware section.
Credits
Design: Dinamo (Johannes Breyer, Fabian Harb, Robert Janes, Fabiola Mejía, Olga Umpeleva)
Spacing and Kerning: Igino Marini
Production: Dinamo (Robert Janes)
Supported Languages
Azeri (cyr), Bashkir, Belarusian, Bulgarian, Buryat, Chechen, Chuvash, Ingush, Kalmyk, Kazakh, Kyrghiz, Macedonian, Moldavian (cyr), Mongolian (cyr), Russian, Serbian, Tajik, Tatar, Tuvan, Ukrainian, Uzbek (cyr), Yakut.